סקר: כיצד אנשים עם מוגבלויות משתמשים במדיה חברתית במצבי חירום?

אנשים עם מוגבלויות ומדיה חברתית במצבי חירוםבדצמבר 2010 התרחשה בכרמל שריפת יער נרחבת הידועה מאז כאסון הכרמל.  התקשורת עקבה בדריכות ודיווחה על התקדמות השריפה ומאמצי הכיבוי, לצד ביקורת נוקבת על מקבלי ההחלטות ומסקנות מהאסון.  בתקופה זו בלט דף הפייסבוק של משטרת ישראל אשר דיווח על ההתפתחויות בזמן אמת וענה על שאלות הגולשים המוטרדים.

כיום, כש 50% מהאוכלוסיה צופה בטלויזיה באינטרנט וגוגל ופייסבוק הם האתרים הפופולריים ביותר בישראל, חשוב לברר האם יכולה מדיה חברתית לשמש ערוץ תקשורת בעת חירום לאוכלוסיה גדולה של אנשים עם מוגבלויות.

בהיעדר נתונים מישראל, אנחנו רוצים להביא כאן תמצית של סקר שנערך בארה"ב ע"י "מכון מחקר הנדסת שיקום" בתחום טכנולוגיות אלחוטיות (לסקר: Wireless RERC).  הסקר נערך בין אוקטובר 2010 וינואר 2011.   יותר מ-1100 אנשים השתתפו בסקר.  המגיבים היו בטווח גילאים 18-91 וממוצע 52.  בסקר ביקשו לברר כיצד אנשים עם מוגבלויות מקבלים, מאמתים ומעבירים הלאה התראות חירום.

 

ערוצים לקבלת, אימות ושיתוף התראות ציבוריות בקרב אנשים עם מוגבלויות

סקר 2011 - ערוצי מידע בעת חירום ע"י אנשים עם מוגבלויות

על פי הסקר, כמו רוב האמריקאים, גם אנשים עם מוגבלויות בארה"ב משתמשים בעיקר בשידורי טלויזיה ורדיו לקבלת ואימות התראות חירום (ראו גרף).  על אף ש- 63% מהאנשים עם מוגבלויות משתמשים במדיה חברתית, רק כ 22% משתמשים בה ככלי לקבלת מידע במצבי חרום.   פייסבוק הינו ערוץ התקשורת הפופולרי ביותר לקבלת ואימות אתראות במדיה חברתית ( ראו טבלה).

 

ערוץ מדיה חברתית קבלת התראה
אימות התראה
Facebook 12% 9%
Twitter 5% 3%
Listservs 4% 2%
Yahoo! 4% 2%
YouTube 1% 1%

 

כיצד אנשים עם מוגבלויות משתמשים במדיה חברתית

מן הסקר עולה שמחשבים נייחים ונישאים (לפטופים) הם הפלטפורמות הנפוצות ביותר לשימוש במדיה חברתית בקרב אנשים עם מוגבלויות בארה"ב.  41% מהמגיבים דיווחו שהם משתמשים במחשבים נייחים ו-31% במחשבים ניידים למדיה חברתית.  רק 22% מהמשיבים דיווחו על שימוש בטלפונים ניידים לתקשורת במדיה חברתית.

אנו מקווים למחקרים דומים בישראל בקרוב.

 

עלינו אלה